måndag 13 april 2009

Sovande byn Kep och sedan moped till gransen och over till Vietnam

Da var det dags for ytterligare ett land, det fjarde landet pa resan. Vietnam.
Innan vi akte till Vietnam lamnade Vi Shinaoukville pa lordagen for att aka till en anna kuststad kallad Kep. Vi trodde att Kep skulle vara precis som de flesta kuststader brukar vara dit tursiter drar sig. Det visades sig att Kep knappt var en liten fiskeby men vi lyckades hitta ett guesthouse med bra priser bland alla de andra dyrare alternativen. Dock ar Kep ett stalle som man skall aka till om man vill hitta en valdigt lugn plats. Det var verkligen lugnt inga bilar nastan och inte manga manniskor. Vilket pa ett vis var valdigt skont om man tar och jamfor med Shinaoukville

Vi lamnade Kep idag mandag efter att ha haft tva lugna dagar dar. Vi valde att aka moped till gransen, vilket var en mycket spannande upplevelse efter 15 minuters akning kom vi fram till grusvag dar min mopedforare svangde in, darefter vantade 15 minuters bumby vag innan vi kom fram till gransen. Dar var det bara att ga over stampla ut ur Kamodja och in i Vietnam. Dock valdigt stora skillnader mellan den kambodijanska gransposteringen och den vietnamesiska. De kambodjanska var ett litet hus dar en militar satt medan de vietnamesiska var det forst ett stort monument framfor en 4 vaningar stor byggnad med storaglaspartier pa sidan.
Val inne i Vietnam akte vi till en Atm och jag tog ut 400 000 dong ungefar 200 kroner, man ar miljonar i detta landet. Vi tog sedan bussen fran Hat Tien dar gransposteringen var till Rach Gia. Dar jag befinner mig nu, en stad dar det inte finns sa mycket att se utan mer fungerar som en viktigt hamn for Vietnam. Vi kommer att aka har ifran imorgon och fortsatta var vag in i Mekong Deltat och forsoka na fram till Saigon till helgen.
Jag hade en valdigt annorlunda paskhelg har liggades i min hangmatta och tittade ut over solnedgangen, at dock stekt agg till middag, vilket blev det narmaste jag kom Paskfirande.
Hoppas ni dar hemma haft en bra pask.
Jag kommer lagga upp bilder nasta gang jag kan.
/// Philip

2 kommentarer:

  1. Ja du Phille det är otroligt vad du får vara med om mycket. Det blir inte lätt att förklara för alla när du kommer hem. Det gäller att hålla reda på allt. Hoppas du mår bra var rädd om dig kram Gerd

    SvaraRadera
  2. Låter fantastiskt! Känner igen alla platser och ni besöker de rätta plasterna verkar det som, efter det jag hört där nere. Där finns en stad vid kusten som kan tillverka vad ni vill i er storlek. Har ni hört om den staden? Kommer inte ihåg namnet och min anteckningsbok är påväg hem med båt från bali. Började på A har jag för mig. Hör med folket. Här hemma är vädret underbart. 15 grader och strålande sol. Påsken har varit jättebra men vi saknade dig hos farfar. Många kramar till er alla / Ebba

    SvaraRadera