måndag 4 maj 2009

Halong Bay och bussresa till Vientiane, Laos.



Efter nagra sega dagar i Hanoi, med sjukdom sa lamnande vi Hanoi for att besoka det kanda Halong Bay som ligger en bit utanfor Hanoi. Dit akte vi pa en for bokad ur vilket var att vi akte och ahde tva dagar och en natt i Halong bay. Det var otroligt skont att komma ut pa havet och dessa branta bergen som ligger dar ute i vattnet ar maktiga och fantastiska. Dock forstor alla dessa turistbatar som finns i omradet samtidigt nastan hela upplevelsen vilket ar lite trakigt. Jag och Rasmus reser nu tillsammans med Hila som kommer fran Israel men uppvuxen i USA. Sa efter en natt pa baten gav vi oss tillbaka till Hanoi for att ta bussen till Laos. Vi kom precis tillbaka sa att vi kunde ta bussen vid 1700. Vi hade alla tre forberatt oss pa att denna farden skulle bli sjukt jobbig. Overallt pa internet berattar folk om vilken mardrom de 24 timmarna skulle vara. Sa val forberedda pa detta klev vi pa bussen, men det kom att visa sig att det inte var sa farligt det tog endast 16 timmar och det enda som var lite krangligt var gransovergangen klockan 0700 pa morgon. Vi hade lite for lite pengar till Visat men det loste sig, vilket var skont.


Sa vi kom till Laos och huvudstaden Vientiane nu i formiddes, hittade ett hotellrum efter att ha letat en bra stund. Tyvarr inte samma standard som i Vietnam, vilket ar trakigt. Lite mer som Indien fasst det ar dyrare, vi hoppas pa att kunna byta rum imorgon till ett battre och billigare.
Sen har jag nu kommit in pa mina sista tva veckor av mitt resande, vilket bade ger en kansla av panik om jag kommer att uppleva allt jag vill men det kanns aven mycket skont att jag kommer komma hem snart, for det ar faktiskt en del saker som jag saknar dar hemma. Sa den 18 maj om allt gar som det ska kommer jag att landa pa Arlanda.
Men nu blir det Laos i tva veckor och vi kommer antagligen att stanna har i Vientiane i tre dagar innan vi ror oss upp mot norr och Vang Vieng.
Hade bra dar hemma, sa ses vi om tva veckor.
// Philip

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen en berikande resa du gör. Du får se hur det är i det verkliga livet i dessa olika länder. Att det inte är som hemmma med alla våra bekvämligheter är nog väldigt nyttigt att ha upplevt. Då sätter man mer värde på vår välfärd. Hoppas du mår bra nu och ha en fortsatt trevlig resa så ses vi snart. Kram Gerd

    SvaraRadera
  2. seya snart bruder..
    kommer sakna ''min'' säng xP<3 puss och kram<3

    SvaraRadera