torsdag 14 maj 2009

Gratis boende i Vientiane, Galet festande i Vang Vieng och lugnet i Luang Prabang

Det blev ett langt upphall mellan blogg inlaggen, mest beroende pa att dator tillgangen inte varit som bra den senaste veckan och de som funnits har varit valdigt dyra. Sen ville jag uttnyttja den sista tiden.
Sa vad har hant sedan mitt senaste inlagg, jo jag har rort mig upp fran Vientiane och sedan tillbaka till Vientiane nu igen idag.
Jag, Rasmus och Hila kom att stanna 4 dagar i Vientiane, da vi bade i ett mindre bra rum till en borjan men vi fick sedan kontakt med Peter, pappas gamla van, som har bor har i Laos. han var mycket snall och lat oss flytta in i hans lilla gaststuga i tva dagar. Rasmus var sjukt glad over att fa laga mat for forsta gangen sedan han akte hemmifran. Det var aven skont att kanna att man var i ett hem istallet for alla dessa guesthouse. Det blev aven lite sightseeing genom att vi hyrde cyklar och cyklade runt i staden.

Peters fina hus
Vi lamnade sedan Peter och Vientiane for att be ge oss mot Vang Vieng. En mindre stad som ligger vid en flod 170 mil fran Vientiane. Vang Vieng har gjort sig kant for en sak bland Backpackers kretsar, och detta ar det som kallas tubing. Vilket ar att man hyr en badring, tar sin badring och aker upp langs floden. Langs med floden ligger det sedan olika barer, sa man aker mellan dessa olika barerna gor ett stopp for en ol eller tva forsatter sedan till nasta. Alla dessa barerna har ocksa sina olika linbanor och svingar. Som man hoppar upp i och svingar sig ut i floden. Later det galet, det var galet. Men valdigt roligt och man traffa valdigt manga trevliga manniskor. Runt om Vang Vieng finns det aven en del grottor, sa vi hyrde cyklar avne har och cyklade till en av dessa. Tillsammans med var guide klattrade vi in i grottan, en kul upplevlese att krypa runt dar i morkret endast vi 4. Det fanns aven en lagun inne i grottan som vi tog en simtur i, lite annorlunda att simma runt inne i en grotta. Dock var det helt klart tillrackligt att vara dar 4 dagar och vi lamnade Vang Vieng for att ta oss vidare till Luang Prabang.



Rasmus och jag inne i grottan

En av de mindre svingarna

Bussen som vi tog dit fran Vang Vieng till Luang Prabang var fantastisk, langs serpentinvagar upp och ner for de hoga bergen. Utsikten var helt enorm. Luang prabang som har blivit en World Heritage Sieght, har en valdigt lugn atmosfar. Det finns valdigt manga tempel och overallt vandrar buddistiska munkar i sina oranga drakter. Naturen runt om staden ar aven den fantastisk och det var skont att komma till en lugn stad efter Vang Vieng. Sa jag spendera mina sista dagar tillsammans med Rasmus och Hila, innan det var dags att lamna Luang Prabang igar, for att borja min resa tillbaka till Sverige. En resa innhallandes 2 nattligabussresor, 3 flygplan samt tva huvudstader. Kandes konstigt att lamna Rasmus efter att ha varit med honom sa lange och det ar svart att forsta att jag snart ska vara hemma. Sa jagborjade med att ta bussen i natt tillbaka till Vientiane, och kommer att aka harifran till Bangkok ieftermiddag. Sa kommer jag stanna dar over helgen for handla lite klader och andra saker, aven dags fopr en klippning av haret. Sedan pa Mandag blir det fligth hem, kommer antagligen att skriva ytterligare ett inlagg innan jag flyger gar hem.

Utsikt fran bussfarden
Precis utanfor centrala Luang Prabang
Vatten fall utanfor Luang Prabang

Annars sa ses vi snart dar hemma, hoppas pa fint vader sa jag inte far en kold shock.


// Philip


















1 kommentar:

  1. Jättekul att läsa om alla dina äventyr Philip. Nu bär det av hemåt. Skall bli kul att träffa dig igen.Hoppas man känner igen dig. Jag är väldigt spänd på att få se alla dina bilder från resan. Jag kommer att sakna dina inlägg.Ha det nu så bra de sista dagarna kram Gerd

    SvaraRadera