söndag 5 oktober 2008

Systemkamera eller inte? Nikon D40

Jag har under några veckors tid funderat mycket på vad för kamera som jag skulle ha med på resan.  Jag har länge velat ha en systemkamera på grund av att det finns så många utvecklingsmöjligheter med en systemkamera. Bilderna blir även de fantastiska om man jämför med en kompaktkamera. Dock uppstod ett problem kan jag och vill jag släpa med en systemkamera under min resa i Asien. 

Svaret på den frågan blev JA!

Jag ville ha en Systemkamera och såg på det så här.

En Systemkamera har man möjligheter att ta så mycket bättre bilder, vilket jag kommer att uppskatta när jag kommer hem från resan. Det finns möjligheter att göra mer med sina foton än bara att klicka på knappen för att få bilden tagen. 

Rasmus kommer att ha med en kompaktkamera, vilket gör att vi har en kompaktkamera och Systemkamera med oss på resan som kan komplettera varandra under resan.

Får väl se när jag kommer hem om jag gjorde rätt val att ta med en systemkamera, förhoppningsvis var det rätt beslut.

 

Efter att ha bestämt mig för att det skulle bli en Systemkamera var det dags att  bestämma vilken kamera jag skulle köpa.Det blev tillslut en Nikon D40 efter mycket läsande av tester och recensioner. Jag valde D40 på grund av att priset inte var lika högt som på andra systemkamror. Även dess storlek spelande mycket in eftersom jag ska resa med den. Jag ville inte ha den största och otympligaste systemkameran på marknaden. Utan en kamera som man inte kände sig hindrad av när man bär den med sig. Den hade fått höga poäng i alla tester den genom gått och var rekommenderad som den bästa Systemkameran för nybörjare som ville ändå ville ha möjligheter att växa i sitt fotograferande. Därför beställde jag min Nikon D40 men Nikons tillhörande kitobjektiv AF-s Nikkor 18-55mm, en väska samt ett minneskort på 8gb. 

 

Har nu ägt min Nikon i ca 2 veckor och är en så länge mycket nöjd tar fantastiska bilder i alla situationer och den är inte alls otymplig utan väldigt lätt att bära med sig.

Jag tror min Nikon kommer bli en Canon vän att ha med sig på resan.


"Nikon at the heart of the image"

//Philip


 









1 kommentar:

  1. Ser härligt ut. I morgon åker Tetta o jag till Bahamas. 2 veckor. Ska bli härligt
    Kram från fastrarna i Vejby

    SvaraRadera