tisdag 14 oktober 2008

Förberedelser

En Resa kräver sin planering, det är ett flertal saker som skall prickas av grejer som man helt enkelt måste göra innan En Resa eller Ett Äventyr kan bli av. Dessa tråkiga saker men ack så viktiga. Nedan följer en lista över de punkter som måste prickas av innan resan kommer att bli av:

1. Biljetter är ett måste om man då inte vill vara speciell och knalla eller ta cykeln till Asien. Därför är dessa bokade nu. Två biljetter en Stockholm-Mumbai och en Bangkok-Stockholm. De resterande färdsätten tar vi efter hand.

2. Vaccination har bokat in en tid hos vårdcentralen på fredag. Första besöket av tre, blir några sprutor. Vad gör man inte för att inte få Japansk B encephalit.

3. Försäkringar en viktig del som jag inte gett mig in i än, får titta upp de olika alternativen som finns. Frågan är vilket som är bäst samma försäkringsbolag eller att komplettera hemförsäkringen med en försäkring från ett annat bolag. Återkommer vad jag kommit fram till senare.

4. Giltligt Pass fixade det för två veckor sedan så nu ska ingen stoppa mig för att jag har ett för gammalt pass i alla fall.

5. Kreditkort frågan är vilken Bank som är bäst. Efter diskuterat det med andra som varit ute i vida världen lutar det åt att jag tar ICA Bankens Master Card av den enkla anledning att de har fria uttag i utlandet, vilket då betyder att man inte behöver göra jätte uttag varje gång.

6. Fullmakt för Banken väldigt viktigt då ens föräldrar eller annan man litar på kan sköta ens bankaffärer medan man är borta. Jobbar på bank så ska inte bli några problem att lösa det.

7. Läsa på.... Det är mycket blogg, bok och forum läsande förtillfället för att jag ska bli förberedd på hur resan ska bli och veta var man ska ta vägen och vad man ska se. Men tanken när jag läser dessa olika texter slår mig hela tiden. Den ligger hela tiden i bakhuvudet. Jag här helt säker på att jag inte kan förbereda mig på den Resa och inte kan planera hur den ska bli. Det får komma under resans gång. Inga Texter kan förbereda en på hur det verkligen kommer att bli. Trots detta fortsätter jag att läsa på och göra försök till at förstå hur det kommer att bli.

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover."

//Philip

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar